Jump to content
IGNORED

Svenska datortidningar


Trooper

Recommended Posts

Jag jobbar med ett litet projekt och skulle behöva en del hjälp.

 

Som en del av er kanske kommer ihåg publicerades det under 86-94 en tidning i sverige vid namn Svenska Hemdator Hacking / Svenska Hemdator Nytt. Jag jobbar på att få tillstånd att scanna och lägga ut alla nummer på Internet så att alla som vill kan komma åt tidningen och läsa den och därigenom få en liten nostalgisk tår i ögat kanske ;) .

 

Ok tänker ni, vad är det du vill ha hjälp med?? Jo det ska jag tala om :)

Det är naturligtvis så att jag, trots att jag har en ansenlig samling av SHH/SHN, inte har ALLA nummer av tidningen, det är där ni kommer in mina vänner!

 

Har ni några nummer av tidningen? Kan ni tänka er att skänka eller sälja tidningar till mig för en billig peng?

 

Som ni säkert förstår har projektet ingen stor budget så jag kan inte betala några stora summor för era tidningar men däremot kan jag säga att OM jag får tillstånd för att publicera materialet så kommer jag att se till att de som hjälpt mig genom att skänka tidningar kommer att få en liten sak som tack för hjälpen!

 

Mvh

 

/Trooper

Link to comment
Share on other sites

Äsch, SHN är väl inte hälften så kult som Allt om Hemdatorer, Dator-Hobby eller Min Hemdatortidning, bara för att ta tre exempel på föregångare. Jag undrar förresten hur stor del av AoH som fördes över till SHH/SHN - åtminstone Clas Kristiansson satt med i båda tidningarna.

 

Jag har vad jag tror är en komplett uppsättning Dator-Hobby, dvs nummer 1/83, 2/83, 3/83, 4-5/83 och 1/84, varpå tidningen spårlöst försvann och dess prenumeranter blev dragna vid näsan OJMR.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, jag har några liggandes. Kan du speca vilka du är ute efter så ska jag gräva lite i gömmorna.

 

/frax

 

Det låter inte dumt alls! Jag ska göra en extrakoll idag och göra en lista över vilka jag saknar!!

 

Äsch, SHN är väl inte hälften så kult som Allt om Hemdatorer, Dator-Hobby eller Min Hemdatortidning, bara för att ta tre exempel på föregångare. Jag undrar förresten hur stor del av AoH som fördes över till SHH/SHN - åtminstone Clas Kristiansson satt med i båda tidningarna.  

 

Jag har vad jag tror är en komplett uppsättning Dator-Hobby, dvs nummer 1/83, 2/83, 3/83, 4-5/83 och 1/84, varpå tidningen spårlöst försvann och dess prenumeranter blev dragna vid näsan OJMR.

 

:D Nej du har väl iofs rätt i att SHH/SHN inte är lika kult som AoH, Datorhobby och Min Hemdatortidning. Anledningarna till att jag valt SHH/SHN som mitt lilla projekt är följande:

 

1 SHH/SHN var den tidning jag läste regelbundet från 86-94 och kan väl sägas vara den tidning jag "växte upp" med.

 

2 Jag har haft funderingar på att, när jag är klar med SHH/SHN göra samma sak med de andra tidningarna, framförallt AoH då som jag tycker är en riktig höjdartidning :) .

Problemet är som följer, i Sverige finns det, enligt mina erfarenheter, inte mycket av en gemenskapsattityd inom "retrovärlden". Allt som gäller här är "Jag ska tjäna så mycket pengar som möjligt på mitt gamla skit innan retroboomen tar slut".

Detta innebär att ett nummer av AoH kan gå upp i 100-300:- på t.ex Tradera och det är helt enkelt inte möjligt för mig att gå upp i de summorna för ett hobbyprojekt.

Det som gör mig lite orolig är att det finns en väldigt stor risk att många av de tidningar som säljs på t.ex Tradera hamnar i händer som egentligen bara är "nyretrointresserade" och har pengar att lägga på detta. När de tappar intresset för gamla datorer och TV-spel (vilket jag är övertygad om att majoriteten kommer att göra) vad händer då med allt de de köpt? Kommer de att försöka sälja det? Ja antagligen men när de inte får ut de summor de själva lagt på grejorna, kommer de då att säga "Nej ok men om inte jag kan få det jag vill ha så ska ingen ha grejorna heller!" och sedan slänga dem på tippen?

 

Onekligen ett scenario som kan "skrämma skiten" ur mig :wink:

 

Jag har ett antal nummer av AoH, Min Hem...., och Datorhobby och när jag är klar med SHH/SHN så kommer jag antagligen att ta tag i dem och fortsätta projektet där. Som sagt så kommer jag dock inte ha råd att lägga enorma summor på att köpa in nummer jag saknar så det lär inte bli en lika stor "databas" som för SHH/SHN.

 

Ha det!

 

/Troop

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort en extrakoll och följande nummer är de jag har, jag saknar alltså alla utom nedanstående:

 

1986: 6

1987: 2,4,5

1988: 1,3,5,6,7,8

1989: 1,3,4,5,6,7,9

1990: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 (Ska vara komplett)

1991: 1,2,3,4,5,6½,7,9

1992: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11 (Ska vara komplett)

1993: 1,2,3,5,6,7,8,9,10,11

1994: 3,4,5,7,8,9,10

 

Sedan gav SHH/SHN under 1988 ut en "Prenumerant Special" som jag också söker, av den har jag följande nummer:

 

Juni 88, Aug 88 samt "Nr 4"

 

Jag är djupt tacksam för all hjälp jag kan få och som sagt OM jag får okej för projektet så kommer alla som skänkt en eller flera tidningar som jag saknar att få en liten "belöning"

 

Mvh

 

/Troop

Link to comment
Share on other sites

Ojdå, jag hade ingen aning om att gamla tidningar kunde inbringa såna belopp. :roll: Själv har jag fler äldre än nyare datortidningar (förstås med reservation för DMZ), men har inte för avsikt att sälja dem.

 

Om du sätter upp riktlinjer för hur material ska scannas, kan ju andra fans göra jobbet hemmavid istället för att skicka ofta ömtåliga tidningar per post (och om man ska vara misstänksam, inte vara säker på att de kommer tillbaks). Sen är det "bara" att sortera, skaffa rättigheter och publicera. Lycka till med ditt projekt! :)

Link to comment
Share on other sites

Tjena

 

Jag har en del SHN liggande någonstans. Dock inte intresserad av att göra av med dem, nostalgi faktor du vet  :D ... Men jag kan ju kolla om jag har några nr som du saknar och kanske scanna in dem.

 

Hejsan!

 

Jodå, jag förstår nostalgifaktorn, tro mig jag förstår precis :D Jag hoppas dock att de flesta ska tappa de här nostalgikänslorna och skänka sina tidningar till mig :D .

 

Allvarligt talat så vore det naturligtvis en enorm hjälp om du kan tänka dig att scanna de tidningar du har som inte jag har!! Jag ska sätta ihop lite "guidelines" om hur jag vill att scanningarna ska se ut (upplösning osv) så lägger jag in ett nytt inlägg här om det är ok?

 

/Troop

Link to comment
Share on other sites

Tydligen har jag bara tre nummer av SHN, varav 4/93 är det enda du saknar. Återkommer. Någon dag ska jag göra en lista på äldre tidningar också, såna har jag fler av.

 

Om du orkar och har lust att scanna 4/93 så fort jag hunnit fixa fram spec på hur jag behöver scanningen vore jag djupt tacksam!

 

/Troop

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har scannat en del grejjer för andra projekt. (Gamla rollspelsböcker)

 

85 DPI är tillräckligt om det enbart ska se snyggt ut på en dataskärm.

 

Men 150 DPI får nog anses som minimum om man överhuvudtaget funderar på att ev skriva ut ngt.

 

Det snyggaste är nog att scanna i 300 DPI. (Det är f.ö. den upplösning tryckerier vill ha på bilder i trycksaker)

 

Det blir tillräckligt bra för att kunna göra eftertryck, och behöver man skriva ut enstaka sidor så blir det snyggt som attan.

 

Spara sen färgbilderna som jpg, svartvita bilder kan tjäna på att sparas i ngt annat format, och montera upp dem i Adobe acrobat och skapa en pdf.

 

Andra tips:

 

Tänk på att skanna svartvita sidor som svartvita, det håller ned storleken på den färdigscannade tidningen.

 

Försök lägga sidorna rakt när ni scannar, snea bilder ser ohyggligt fult ut.

 

Använd samma storlek på scanytan genom hela tidningen. Olika storlek på de inscannade bilderna ser oxo fult ut.

 

Scanområdet läggs gärna strax innanför kanten på tidningarna. dvs, ta bara med området med innehåll, scannar man utanför sidan blir resultatet en svart kant, som ser ful ut.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, jag har en enorm samling gamla datortidningar. Borde ha en i det närmaste komplett samling SHN + mycket mer.

 

Står på vinden dock, och jag vet inte om jag orkar rota fram det.

 

Och av nostalgiska skäl är det inget jag vill göra mig av med. Men något enstaka exemplar kan jag nog orka med att scanna, men jag avvaktar nog tills ni ser vad som saknas.

Link to comment
Share on other sites

Mina tankar är som följer:

 

Scanningen görs i 300dpi eftersom detta som nämnts ovan ger bäst kvalitet. Om någon/några av er kan tänka er att hjälpa till med scanningen så blir jag naturligtvis väldigt tacksam och ni behöver inte klippa till bilderna alls de enda önskemål jag har är alltså 300dpi och att ni försöker scanna sidorna så rakt som möjligt.

 

Hör av er om ni är intresserade av att hjälpa till, all hjälp mottages tacksamt, vare sig ni kan tänka er att skänka/sälja tidningar till mig eller om ni kan tänka er att scanna nummer som jag saknar. Som ni förstår är det ju ett ganska tungt jobb att scanna så många tidningar som det handlar om på egen hand :) .

 

/Troop

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tackar för uppmuntran, det behövs :) Jag jobbar hårt på att scanna och även på att få tag i rätt människor för att få tillstånd till att publicera materialet på nätet. Jag letar också med ljus och lykta efter de nummer jag saknar. Jag garanterar att jag meddelar er hur det går men räkna med att det kan ta tid, jag har ju också ett nyfött barn att ta hand om nu så det är begränsat med tid jag kan lägga på mina olika projekt för tillfället men det bör bli bättre snart. :D

 

/Troop

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...