Jump to content
IGNORED

Mijn verhaal over mijn liefde voor Atari/ my story (in dutch)


Recommended Posts

Ik hou van mijn Atari. Dit is mijn geschiedenis. Ik ben 42 jaar oud. De geschiedenis van mijn liefde voor de Atari.

Ikzelf kom uit een gezin waarbij mijn ouders gingen scheiden in de jaren 80. Ging bij mijn vader wonen die werkeloos was. Op de MAVO van Beek en Donk kregen wij in de brugklas computerles op vrijdag. op een Aster CT-80 (Een nederlandsche clone van de TRS-80). Ik was er zo goed in dat ik slimmer was als onze computer leraar. Ik vroeg toen ook, of ik na schooltijd nog mocht blijven om te leren programmeren. Dat mocht. Na overleg van de directeur van de MAVO met mijn vader. Mijn vader miste me, en gaf me een TRS-80 MC-10. Die hij kocht met gespaard geld voor 100 gulden bij de Tandy van Helmond.

Na 2 jaar en 230 programmas gemaakt te hebben was ik al 14 jarig jochie gefrustreerd, omdat ik de enigste was in de wijde omgeving met een MC-10.
Mijn vader is handelaar en had toen een Atari 600XL. Ik ruilde mijn MC-10 met die 600xl. Toen was het programmas intypen en als de power knop uitging dan was het programma weg.

Via via, kocht ik een XC-12 taperecorder van Atari. Toen kon ik mijn programmas opslaan.
Ik kocht ook games via het oude Computer Collectief en Telecoder. Ik was toen 14 jaar oud.
Naderhand kocht ik ook een 2de handse 1050 diskdrive in 1987.
Eindelijk, een diskdrive. Sneller als cassette bandjes. Ik programmeerde toen demos en maakte een eigen nederlandstalig diskmagazine, genaamd DCW! Diskmagazine.

Omdat er toen nog geen internet was, is dit magazine niet erg bekend geworden (helaas)
evengoed.
in 1989, toen ik 18 was, en studeerde in Eindhoven, ging ik op kamers wonen., Ik kocht een 2de handse 130XE en een extra 1050 met happy upgrade. Toen ging het snel. Ik had zelfs een P:R connection en een modem en had een Atari BBS (in Eindhoven !!!)
Genaamd het Atari Power BBS.
Ik werd lid van het High Tech Team, en noemde mij Stormtrooper of Death
een leuke tijd.
Tijdens mijn studie op de MEAO - richting Bedrijfs Informatie Kunde, moest ik programmas op de IBM PC maken., en had geen PC> Ik heb toen afscheid moeten nemen van mijn Atari collectie, en mijn enorme collectie verkocht voor een habekrats
volgens mij 400 gulden.
Mijn collectie was toen :
Atari 130 XE met Omnimon uitbreiding, reset switch
Atari 1050 diskdrive met happy en super mooi trackteller display (zeldzaam)
etc.etc.
volgens mij waren die gasten die mijn collectie kochten totaal niet geintereseerd in de software. Voor 400 euro kochten ze ook 1300 5.25 diskettes die ze voor IBM of Amiga gebruikten.

Een lang verhaal kort gehouden.

Ik ben mijn liefde voor de Atari nooit verloren.
Nu ben ik uit nostalgie weer terug bij Atari.
En geloof me of niet. maar op het internet, is Atari alive and kicking !
IDE+, interfaces met memory kaartjes, 3D upgrades, etc.

De scene is alive en kicking.

Het is gewoon een goed systeem, dat helaas tenonder gegaan is door slecht managment en de kloon-oorlog van de IBM-dingen.

nu is het 2014. Jij bent 43. Ik ben 42. En het kind van mijn vriendin is 11. Dat jochie komt bij mij (ik heb een lat relatie) en speelt keigraag Pacman
Op min 130XE

ik zie mezelf in hem, terwijl hij niet mijn zoon is.

Dit is mijn geschiedenis.

Mijn naam is Richard Johan Vermeulen, geboren op 18-7-1971 te Hamont (Belgie).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Good story. I always admired the programming skills of the H.T.T. members. Nice to hear you're getting back into the Atari world.

 

Goed verhaal. Ik heb altijd bewondering gehad voor de programmering vaardigheden van de HTT leden. Leuk om te horen dat je om terug in de Atari wereld.

Edited by Kyle22
Link to comment
Share on other sites

Hi Richard,

 

Cool story. Looks a bit like mine. I appreciate your story a lot, and it is also very cool to read this in Dutch.

 

In 1984 or 1985 I won an atari 800xl… that was my start. And I still love it.

 

Could type a big story, but I'm rather tired now. I'm in The Netherlands too, and in my youth I was the only one with an atari. But I still do not regret that. It's an amazing machine!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...