+atari1byte Posted August 28, 2022 Share Posted August 28, 2022 Hello everyone! I want to make simple games on Falcon, (I use an emulator). Which language is more powerful and documented, better Tutorials (No assembler). I was thinking about GFA BASIC,STOS BASIC, etc etc. If possible with ready-made code for examples.... Thank you all! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ggn Posted August 28, 2022 Share Posted August 28, 2022 (edited) Hi there, By far the two most used/supported BASIC languages for ST, etc are GFA BASIC and STOS. STOS is certainly more games oriented and there are a ton of sources and tutorials out there. However, there's never been a official Falcon version for STOS. Some people have released patches and extensions for STOS to work on Falcon but I don't know the state or maturity of them. GFA BASIC has had a TT version (v3.6) that works very well on Falcon. @lp060 has done an exceptional job continuing to support the package, providing new versions of the compiler and a new version of the editor here: http://gfabasic.net. There are plenty of documents and source code to help you get started there. Also I'm aware of there being active Facebook groups for both STOS and GFA BASIC but I as I don't use that site I can't direct you there. Lastly, I maintain a rather large source code repository on github (https://github.com/ggnkua/Atari_ST_Sources) which has sections for both languages. The STOS folder is certainly filled with ST games' source, the GFA folder does have quite a few sources that contain the word "Falcon" in them (from a quick search). I don't know which language to suggest for you since I don't know what type(s) of games you want to produce. But at least these links should get you started. In any case: I wish you success, and of course don't hesitate to ask questions! Edited August 28, 2022 by ggn 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
+atari1byte Posted August 28, 2022 Author Share Posted August 28, 2022 1 hour ago, ggn said: Ehilà Di gran lunga i due linguaggi BASIC più utilizzati / supportati per ST, ecc. sono GFA BASIC e STOS. STOS è certamente più orientato ai giochi e ci sono un sacco di fonti e tutorial là fuori. Tuttavia, non c'è mai stata una versione ufficiale di Falcon per STOS. Alcune persone hanno rilasciato patch ed estensioni per STOS per lavorare su Falcon, ma non conosco lo stato o la maturità di loro. GFA BASIC ha avuto una versione TT (v3.6) che funziona molto bene su Falcon. @lp060 ha fatto un lavoro eccezionale continuando a supportare il pacchetto, fornendo nuove versioni del compilatore e una nuova versione dell'editor qui: http://gfabasic.net. Ci sono molti documenti e codice sorgente per aiutarti a iniziare lì. Inoltre sono a conoscenza del fatto che ci sono gruppi Facebook attivi sia per STOS che per GFA BASIC, ma io dato che non uso quel sito non posso indirizzarti lì. Infine, mantengo un repository di codice sorgente piuttosto grande su github (https://github.com/ggnkua/Atari_ST_Sources) che ha sezioni per entrambe le lingue. La cartella STOS è certamente piena di fonti di ST games, la cartella GFA ha parecchie fonti che contengono la parola "Falcon" (da una rapida ricerca). Non so quale lingua suggerirti poiché non so che tipo di giochi vuoi produrre. Ma almeno questi link dovrebbero farti iniziare. In ogni caso: ti auguro successo e, naturalmente, non esitare a fare domande! Great!!! I'm going to check it out right now! Thank you very much! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
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